05 December 2011

jadi baik ?

[: bismillahirahmanirahim :]
[: assalamualaikum wbt :]


segala pujian bagi ALLAH AZZA WAJALLA Tuhan Sekalian Alam Pencipta Agung :]
selawat dan salam keats our beloved prophet Muhammad SAW, kuarganya dan para sahabta baginda :]
syukur alhamdulillah masih dalam nikmat iman dan islam.. semoga kekal dalam agam yang indah ini.. amin ya robb :]

lepas je exam akhir tahun, pakat dengan kawan-kawan lepas gian baca novel.. ada la satu novel ni.. karya HLOVATE.. wa cakap sama lu, novel dye.. mmg terbaik laa.. sempoi, tpi kasi input.. input bukan sebarangan..post kali ni pon nak cite pasal novel HLOVATE laa.. VERSUS.. tgk kulit mcm teeet~ x syok nye bku ni.. lepas je baca, wow! hanya Allah saja tau best ke tak :D 

VERSUS karya HLOVATE terbitan JEMARI SENI :


Watak dalam novel ni.. yang utamanya.. min edina akak minn aka edsassin dengan ao akak ashraf omar :D

AO : 
macam mana nak jadi baik?

hairi : 
untuk jwab soalantu aku rasa it's best to define 'baik' tu dulu. Baik tu apa?

ao : 
baik tu baik la...

hairi : 
bagi aku, sesiapa yang beriman dengan Allah tu 'baik'.

ao : 
okey....

hairi : 
beriman kepada Allah tu macam mana? Kalau ikut kau, kau rasa apayang kau faham dengan statement tu?

ao : 
apabila buat semua yang Allah suruh dan tinggalkan semua yang Dia larang?

hairi : 
betul. couldn't say it better myself. hence kalau selagiada benda ynag tak settle, tu namanya belom cukup baik lagi la tu.

ao : 
vague(samar-samar)

hairi :
kalau seorang perempuan tu pakai tudung tapi tak solat, belum cukup baik lagi. sama jugak kalau cukup solat tapi tak pakai tudung, tak cukup baik lagi.

ao :
hmm....

hairi :
sama juga kalau untuk contoh lelaki. kalau baca Quran tiap-tiap hari tapi main bola nampak kepala lutut, tak cukup baik lagi. atau kalau cukup solat lima waktu sehari semalam tapi pegang tangan anak dara orang yang bukan mahram sesuka hati, tu belum cukup baik lagi.

 sebab Allah dah kata,

maksudnya :
Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. 

maksudnya kalau nak ditafsirkan secara kasar, Allah kata " masuklah kamu ke dalam islam sepenuhnya dan jangan ikut syaitan kerana dia musuh yang nyata". maknanya tak boleh la nak practise islam tu secara juzie. secara berjuzuk-juzuk. mana yang rasa kita nak buat, kita buat. mana yang rasa tak nak buat  kita redah langgar jee. tak jadi kalau macam tu.selagi tak embrace(memeluk) islam tu sepenuhnya, tak cukup baik la kiranya.

it's about masuk ke dalam islam seluruhnya. then, THAT is "baik" tu kira aku punya definisi yang aku pegang la. dan kalau nak diikutkan. aku pun belum cukup baik lagi. tapi berusahalah ke arah tu. dan kita kena ingat . Allah tengok usha, bukannya natijah atau hasil.

-----alhamdulillah--habis :D -------

tu dia, satu scene yang buat saya senir bukak mata luas-luas.. hanya dengan satu perktaan 'baik', banyak maksud tersirat yang sepatutnya kita kaji, kita tahu, kita amalkan. macam hairi cakap, saya pon belom cukop baik.. tapi berusaha ke arah tu. allah lihat usaha bukan natijah or kesan :]

satu quote bru belajar :  
ALLAH LIHAT USAHA KITA BUKAN NATIJAH ATAU KESANNYA :]


maaf andai ada yang buat terasa atau terluka dengan post kali ni.. asifah :]  luka di hati itu hanya DIA doktorya.. maka mintak la nasihat dan kaunselor dari DIA pasti tidak dihampakan :]

[: contengan nothing oleh
DRNURAINSALIHAROKMAN
  [: tapi everything buat 
SI PEMIKIR
#ain manusia biasa sering buat salah
#Correct me if im wrong


No comments:

Post a Comment